ЩОДО ПОСИЛЕННЯ РОЛІ ОРГАНІЗАЦІЇ ЗА ДЕМОКРАТІЮ ТА ЕКОНОМІЧНИЙ РОЗВИТОК У ЗАГАЛЬНОЄВРОПЕЙСЬКИХ ПРОЦЕСАХ
Протягом останніх років Організація за Демократію та Економічний Розвиток – ГУАМ знаходиться в т.зв. «аморфному стані». Ефективність її роботи не відповідає нагальним потребам країн-членів, насамперед України. Причому позитивних змін не відбулося навіть під час головування нашої держави в Організації у 2015 році. Більш того, складалося враження, що відповідальний від України за співпрацю з ГУАМ Центральний орган виконавчої влади України свідомо усунувся від виконання покладених на нього обов’язків, дотримуючись сталого негативного відношення до ГУАМ і відсутність віри в можливості Організації.
Так, протягом довгого періоду діяльність ГУАМ зосереджувалась переважно на питаннях взаємодії у сфері боротьби з організованою злочинністю, економічної співпраці, співробітництві в гуманітарній галузі. Однак, саме політична складова діяльності до цього часу, на жаль, посідає другорядне місце. Йдеться, насамперед, про спільну боротьбу з російською агресивною політикою, протидію тероризму і сепаратизму, участь у розв’язанні заморожених конфліктів, збереження територіальної цілісності тощо.
З іншого боку, такі держави-члени ГУАМ як Україна та Грузія і до цього часу Молдова були активними учасниками ініціативи ЄС «Східне партнерство» Ними підписано Угоду про Асоціацію з ЄС, а з приводу Грузії Єврокомісія звернулася до Ради глав держав і урядів ЄС, а також Європарламенту з офіційною рекомендацією включити її до списку країн, громадяни яких мають право відвідувати з коротким візитом держави Шенгену без віз. Азербайджан також розвиває відносини з ЄС з профільних напрямків, зокрема у секторах енергетики та візової лібералізації. Попри попередні побоювання, новобраний Президент Молдови І.Додон заявив, що країна, попри все, продовжить імплементацію Угоди про асоціацію з Євросоюзом. Хоча і насторожують оприлюднене під час візиту до Москви його особисте бажання анулювати Угоду про асоціацію з ЄС (на це президент не має конституційних повноважень), наміри підписати Меморандум про співпрацю Молдови в рамках Євразійського союзу і відродити так званий Меморандум Козака щодо Придністровського врегулювання, згідно з яким Молдова повинна стати федеративною державою.
Таким чином, «Східне партнерство», певною мірою, досягло результату, виконавши, хоча і частково, свою історичну місію. Нині учасники «Східного партнерства» умовно поділилися на два табори. До першого входять країни, що стоять на шляху демократичного розвитку і ринкових економічних перетворень – Україна, Грузія і Молдова, що стоїть на роздоріжжі. До другого увійшли Білорусь та Вірменія, економіка яких залежна від Росії, а зовнішня політика знаходиться під контролем нинішнього кремлівського режиму.
При цьому у країн першої групи – Грузія і Молдова - офіційна Москва окупувала частину території та продовжує проводити агресивну політику, спрямовану на порушення територіальної цілісності й дестабілізацію внутрішньополітичної ситуації, а Україна вже протягом трьох років потерпає від загарбницьких дій та військової агресії РФ.
Таким чином «Східне партнерство» фактично звужується до формату ГУАМ. У цьому контексті важливим є і факт виходу Грузії та призупинення участі України в СНД.
Як показує практика, рівень практичної роботи Організації обмежений контактами в рамках міжгалузевих Робочих груп ГУАМ. Зовнішньополітичним відомствам держав-членів фактично відведена роль «посередника» між Секретаріатом ГУАМ і структурними підрозділами ЦОВВ. Водночас, завдання, які мають стояти перед Організацією, вимагають координації на більш високому рівні.
Отже, з огляду на зростаючу на нинішньому етапі роль співпраці у зв'язку з триваючими неврегульованими конфліктами й існуючими загрозами національній безпеці та територіальній цілісності, у напрямку необхідності збереження демократії, беручи до уваги центробіжні тенденції в СНД і, нажаль (не без допомоги Росії) й у самому ЄС, розширення кола країн «Східного партнерства» в участі у Митному союзі, а також те, що і ЄС, і ГУАМ сповідують одні й ті ж цінності, а країни-члени поєднані спільними євроінтеграційними цілями, роль ГУАМ мала б значно зростати і бути ефективнішньою.
Те, що протягом багатьох років свого існування, ГУАМ, попри достатнє щорічне фінансування, так і не стала серйозним партнером міжнародному співтовариству й фактично усунулася від розв’язання важливих міжнародних проблем, які стояли перед країнами - членами Організації, з одного боку ставить під сумнів можливість ефективної дієздатності ГУАМ в перспективі. З іншого, було б необачним відмовлятися від об'єднання зусиль країн-членів для вирішення власних економічних, безпекових, територіальних питань, об’єднання зусиль задля боротьби з агресивною російською гібридною політикою.
Сподіваюся, що саме заради цього прем'єр-міністр України В. Гройсман і виступив з ініціативою провести в Києві на початку 2017 року зустріч глав урядів країн-членів ГУАМ.
У зв’язку з цим, уявляється доцільним, саме за ініціативи України, запровадити заходи щодо суттєвого посилення насамперед політичної складової діяльності ГУАМ. Для цього слід порушити питання щодо розширення кола завдань, що охоплюють діяльність Секретаріату Організації у напрямку роботи з суттєвого розширення безпекової сфери взаємодії, забезпечення територіальної цілісності і непорушності міжнародно-визнаних кордонів та розв’язання існуючих довготривалих конфліктів.
У практичному вимірі діяльності для поглиблення політичної та економічної інтеграції держав-членів ГУАМ з ЄС під час планованої у Києві зустрічі, поряд з питаннями суто економічного характеру, було б доцільним винести на розгляд Глав урядів ГУАМ пропозицію створити нові додаткові робочі органи, зокрема Робочу групу з питань територіальної цілісності та довготривалих конфліктів. З метою координації цієї роботи, до складу Секретаріату ГУАМ можна було б додати посаду координатора політичних та безпекових програм.
Вбачається доцільним у рамках ГУАМ, поряд із сталими напрямками діяльності, приділити серйозну увагу безпековій складовій співробітництва, а також розвитку багатосторонньої взаємодії у військово-технічнй сфері. У цьому контексті слід налагодити серйозні контакти на рівні ГУАМ - НАТО з метою їх подальшої інституалізації.
Оскільки всі чотири держави-члени ГУАМ стикаються з порушенням принципу територіальної цілісності, відчувають на собі акти агресії з боку Росії, слід також розробити чіткий механізм консолідованого відстоювання національних інтересів держав у форматі Організації.
Вбачається можливим винести на розгляд керівних органів ГУАМ питання розширення географії, можливо, шляхом залучення до участі в рамках ГУАМ (на першому етапі на рівні спостерігачів) країн Північної Європи – Латвії, Литви та Естонії тощо.
Економічний напрямок діяльності може бути посилений шляхом формування Ділової ради ГУАМ та проведення зустрічей провідних фінансових установ.
Підсумовуючи викладене можна зробити наступні висновки.
- За нинішніх умов ГУАМ потребує реконструкції і модернізації.
- Головним завданням ГУАМ на перспективу слід визначити модернізацію діяльності Організації у напрямку посиленням її ваги у світових процесах.
- Важливим новим пріоритетом діяльності ГУАМ мають стати проблеми безпеки спрямовані на протидію глобальній російській гібридній експансії.
- Інтеграційний потенціал країн-членів ГУАМ слід зосередити на виробленні і проведенні скоординованої політики стримання розширення експансії Росії.
- Потребує відновлення формат співробітництва в рамках ГУАМ на рівні Глав держав та Глав урядів.
- Потребують активізації відносини ГУАМ з ООН, ЄС, ОБСЄ, а також встановлення відносин з НАТО.
- Поряд із залученням нових членів (на першому етапі на рівні спостерігачів), слід вжити відповідних заходів, аби тиск Росії не вплинув катастрофічно на старих членів і не змусив їх вийти з Організації.
П.Кір’яков
Надзвичайний і Повноважний Посол
Коментар